Een contentplanner is een overzichtelijke kalender waarin staat wanneer je content plaatst, op welk kanaal, welk onderwerp, wat er geplaatst moet worden (foto, video, poll) en wie dit doet. Hiermee geef je structuur en overzicht aan je zichtbaarheid op social media.
Tot voor kort had ik er nog nooit van gehoord, maar inmiddels weet ik dat wanneer je structureel iets wilt plaatsen op social media, bijvoorbeeld om je zichtbaarheid te vergroten, je niet zonder contentplanner kunt.
Het dwingt je als het ware om vooraf na te denken over onderwerpen waarover je kunt schrijven én het zorgt voor houvast en een soort van duwtje in je rug om te schrijven. Door de planner goed bij te houden zie je namelijk ook wanneer je voor het laatst iets geplaatst hebt.
10 stappen om tot een contentplanning te komen
- Bepaal je doelstelling. Wat wil je met het plaatsen van content bereiken? Wil je meer volgers, je online zichtbaarheid vergroten of wil je nieuwe klanten aantrekken?
- Bepaal je doelgroep. Het is belangrijk om deze helder te hebben, zodat je gerichte content kunt plaatsen
- Bedenk hoe je voor een ‘klik’ gaat zorgen. Het is belangrijk om na te denken hoe je jouw doelgroep het beste aanspreekt. Hoe wordt je doelgroep betrokken bij jouw geplaatste content? Hoe zet je je doelgroep centraal in je teksten? Wat voor soort content spreekt jouw doelgroep het beste aan? Bepaal op welke kanalen je doelgroep zich bevindt. Is je doelgroep 50-plussers dan zullen die minder aanwezig zijn op tik tok. Welk taalgebruik past bij jouw doelgroep?
- Bepaal wie er verantwoordelijk wordt. Indien je in een team werkt zal je iemand moeten aanwijzen die verantwoordelijk wordt voor het creëren, updaten en uitvoeren van de contentplanner. Het kan ook zijn dat je per onderwerp/post iemand aanwijst die dit oppakt. Heb je een Eenmanszaak? Dan ben jezelf degene die dit oppakt.
- Bepaal de content onderwerpen. Plan een brainstorm sessie voor content onderwerpen en denk na over het volgende: Waarvoor huren jouw klanten jouw in? Wat is jouw expertise? Wat weet jij wat een ander niet weet? Wie ben jij? Waar sta je voor? Deel inzichten en nieuwe perspectieven
Kijk eens naar de diverse inhaakkalenders die online te vinden zijn en bepaal welke dagen aansluiten bij jouw doelstelling en doelgroep. Over welk onderwerp kun jij inhaken richting je doelgroep en jouw diensten?
6. Deel je onderwerpen in hoofdonderwerpen in. Het is belangrijk om een interessante mix te hebben aan onderwerpen. Bijv. is het om te inspireren, of te informeren of te motiveren?
7. Maak de contentplanner. Open een Excel sheet en zet in de kolommen de dagen van het jaar of deel het in per week/per maand. Afhankelijk van hoe specifiek jij het wilt maken. Zet in de rijen de volgende zaken: Het onderwerp, Welke vorm je gaat gebruiken (tekst, foto, video of toch een blog), Contenttype (nieuwsbericht, achtergrondartikel, verslag, testimonial), De invalshoek (informeren, vergelijken, inspireren, vooruitblikken), Kanaal; Op welk kanaal wil je het plaatsen?, Verantwoordelijke; Wie zorgt voor het schrijven en plaatsen van de content?
8. Blijf flexibel. Komt er tussentijds iets voorbij wat je nu wilt plaatsen doe dit dan zeker. Wijk even af van je contentplanning. Post wat je wil posten en bewaar het onderwerp voor een andere keer.
9. Meet je content. Om te weten of je geplaatste content aansluit/ bereik heeft is het belangrijk om dit te meten. Hierdoor weet je wat wel of niet werkt. Scoren de video’s hoger dan een artikel? Zorg dat je meer video’s gaat plaatsen. Bekijk op je social media kanaal hoe vaak een update geliked, gedeeld of bekeken wordt. Daarnaast kun je Google Analytics gebruiken als tool om te meten hoe vaak er vanuit een social media bericht doorgeklikt is naar het contactformulier op jouw website.
10. Blok je tijd in je agenda voor content. Nee het komt je niet aanwaaien en ja het kost tijd. Maar om je doelstelling m.b.t. social media te behalen zul je tijd moeten investeren. Blok iedere week in je agenda 2x 2 uur voor contentcreaties. Hiermee kun je de posts voor de komende dagen/week creeeren en inplannen in je social media tool, zoals bijvoorbeeld Hooitsuite of Buffer. Hierdoor wordt het automatisch geplaatst op het door jou ingeplande moment. Dit geeft je meer rust en focus.
Nogmaals; Ook ik ben hier zeker nog lerende in en ik hoop dat ik je met deze tips op weg heb geholpen om toch echt te gaan starten.
Kom je er niet uit? Heb je geen tijd hiervoor? Bel mij dan, dan ontzorg ik je hiermee!
Veel contentplezier het komende jaar!
0 reacties